Хроники Александрии

До чого готуватися?

, 10.04.2018

Скасовано паперову документацію

Міністерство охорони здоров'я ввело низку документальних і бюрократичних змін, які незабаром на собі відчує кожен із нас. Місцеві медики поки не готові їх коментувати, адже поки що самі не отримали, за їхніми словами, практичних роз'яснень. Проте ми маємо бути в курсі, до чого готуватися найближчим часом.

Без талонів та диспансерної звітності

13 березня набрав чинності Наказ МОЗ України № 157 від 26.01.2018, яким скасовується низка форм первинної облікової документації. Відтепер медичні працівники не зобов'язані заповнювати, опрацьовувати та зберігати облікові форми, які вже давно втратили свою актуальність, але роками продовжували залишатися рудиментом радянської паперовоорієнтованої системи охорони здоров'я. Так, Наказом Міністерства скасовані талони та звітність по диспансерному нагляду.

За роки незалежності на заповнення тільки талонів лікарі, медсестри та працівники реєстратури витратили не менше ніж п'ятсот мільйонів годин. На папір для цих талонів використали близько 2 млн дерев, або 5 тис. гектарів лісу. Ліс можна посадити. Не можна повернути час лікарів, який вони витратили на паперову роботу, а не на пацієнтів. Важко оцінити втрати нервових клітин у чергах за талонами.

Міністерство вважає скасування цих талонів символічним кроком, які відкривають велику програму поступового скасування всієї застарілої паперової статистичної документації.

Це перехід на нову філософію збору звітності та статистики: медпрацівники мають вносити тільки потрібну інформацію, один раз і тільки в одному місці. Статистичні дані не треба заповнювати окремо — вони мають формуватися автоматично із медичних записів. Диспансеризація — регулярний огляд здорових людей — не існує і не визнається в цивілізованих країнах світу як ефективна модель охорони здоров'я. Більше того, надмірні радіологічні обстеження є небезпечними для пацієнтів, а значна кількість діагностичних обстежень і лабораторних досліджень призводить до накопичення помилкових результатів і подальшого непотрібного лікування.

По суті лікарі заповнювали стоси форм, які взагалі не мали ніякого сенсу. Це було щоденне тренування на уважність для медиків — бо єдиним, кого цікавили ці форми зі звітами про „проведену роботу”, були перевіряючі.

Україна переходить на модель регулярних скринінгових оглядів по групах ризику з середини року. Ця модель є традиційною для цивілізованих країн світу.

Телефонуйте лікарю особисто

Водночас МОЗ починає перехід на цивілізовану модель викликів лікарів додому. Пацієнт та лікар зможуть отримати доступ один до одного по телефону. Час лікаря є цінним та обмеженим суспільним ресурсом. Кожен пацієнт повинен розуміти, що коли лікар іде до нього додому, він не допомагає щонайменше трьом іншим пацієнтам. Пацієнт та лікар будуть разом приймати рішення про необхідність візиту додому.

Як показує досвід європейських країн, можливість поспілкуватися зі своїм медичним працівником телефоном — одна з послуг, що найбільше цінується пацієнтами.

Медичні карти не потрібні

Ну і не менш важливо, що МОЗ визнає студентів звичайними людьми, а медична карта дитини для вступу до школи та дитячого садочка є відтепер непотрібною. У всіх студентів буде звичайна амбулаторна картка. Із запуском реформи у містах, студенти, які там навчаються, зможуть обрати будь-якого сімейного лікаря або терапевта за місцем фактичного проживання, підписати з ним декларацію та отримувати всі послуги разом з будь-якими необхідними довідками про стан здоров'я. Студентські поліклініки, які існують зараз, будуть конкурувати за пацієнтів на загальних умовах.

Медична карта дитини для вступу до школи та дитячого садочка — документ на 8 сторінках формату А4 — заповнювався від руки та зберігався в школах та дитячих садках. Зберігання персональних медичних даних у навчальних закладах протирічить законодавству, оскільки вони не мають ліцензії на медичну практику.

Усі дані про дитину мають зберігатися у лікаря, якого обрали її батьки, підписавши відповідну декларацію.

МОЗ у процесі реформування галузі змінює принципи збирання даних для управлінських потреб. Тому першочерговим завданням є істотне скорочення кількості облікових форм із одночасним зменшенням кількості полів у них. Прийняття Наказу № 157 — перший крок на цьому шляху.

Так, згідно з наказом, чинність втрачають форми: № 025-2/о „Талон для реєстрації заключних (уточнених) діагнозів”; № 030/о „Контрольна карта диспансерного нагляду”; № 025-3/о „Медична карта студента”; № 025-4/о „Талон на прийом до лікаря”; № 025-6/о „Талон амбулаторного пацієнта”; № 026/о „Медична карта дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) ”; № 031/о „Книга запису викликів лікарів додому”.

Облік пацієнтів на первинній ланці, на думку МОЗ, має бути адекватним та ефективним. На перехідному етапі заклади первинної медичної допомоги, які наразі не комп'ютеризовані, повинні будуть вести таку відомість в паперовій формі, однак, що дуже важливо, кількість інформації для її заповнення в рази менша за існуючі форми.

„Оновлена первинна ланка зможе вирішувати більшість проблем пацієнтів, адже, згідно з даними ВООЗ, близько 80% звернень пацієнтів можна вирішити саме на прийомі у сімейного лікаря, — говорять у Міністерстві. — Це та ситуація, коли ми інвестуємо в лікаря, щоб у підсумку виграв пацієнт. Адже замість заповнення давно нікому не потрібних форм та звітів, лікарі нарешті матимуть змогу приділити час пацієнтам та навчанню”.

До речі, згідно з затвердженими нововведеннями, людина може мати безліч причин для звернення до лікаря, окрім безпосередньо хвороби: консультації щодо відмови від шкідливих звичок, зміни дієти та харчування, проведення вакцинації, отримання довідки тощо.

За інформацією МОЗ підготувала Ірина Кошкіна

Комментарии:

Добавить комментарий: