Хроники Александрии

Новий закон — нові можливості

, 29.10.2012

З першого січня 2013 року вступає в силу Закон України „Про зайнятість населення”. Документ спрямований на підтримку економічного зростання держави за рахунок реалізації інвестиційних проектів, містить перелік інструментів регулювання ринку праці, важелі стимулювання зайнятості та створення робочих місць. Ним впроваджується стимулювання роботодавців стосовно створення нових робочих місць, підтримується працевлаштування молоді на перше робоче місце, людей зрілого віку, яким складно конкурувати на ринку праці тощо.

Обговоренню основних положень нового Закону України „Про зайнятість населення” було присвячене засідання „круглого столу” в Олександрійському міськрайонному центрі зайнятості населення за участю спеціалістів державної служби зайнятості, представників управлінь праці Олександрійської міської ради та райдержадміністрації, роботодавців.

Як пояснив начальник інспекції по дотриманню законодавства про зайнятість Кіровоградського обласного центру зайнятості населення Богдан Стоян, діючий на даний час Закон України „Про зайнятість населення” був прийнятий ще 1 вересня 1991 року і сформований на базі модульного закону СРСР. Протягом останніх 20 років до нього було внесено понад 18 змін. Але все одно частина законодавчих норм залишається застарілою. Тому Верховною Радою за поданням Кабінету Міністрів України 5 липня 2012 року був прийнятий абсолютно новий Закон „Про зайнятість населення”, який набере чинності з 1 січня 2013 року. „Уперше у законодавстві з’явилося визначення поняття „робоче місце”, а також інших специфічних понять та термінів, — наголосив Богдан Сергійович. — Новий закон регулює діяльність не лише служби зайнятості, а й питання зайнятості в цілому”.

Начальник відділу взаємодії з роботодавцями ОМРЦЗ Н. Фоміна розповіла про механізми стимулювання роботодавців до створення нових робочих місць, визначені новим законом. Зокрема передбачено, що працедавці звільняються на рік від сплати єдиного соціального внеску у разі влаштування на новостворені робочі місця (терміном не менше, ніж на два роки) молоді, безробітних віком від 50 років, інвалідів та Інших громадян, яким важко конкурувати на ринку праці. Якщо протягом цих двох років особа звільняється за угодою сторін або з ініціативи власника, роботодавець повертає на рахунок фонду всю суму відшкодованих йому внесків у повному обсязі або має влаштувати на місце звільненої особи іншу людину. Під норми законодавства підпадають підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також приватні підприємці.

Суттєві зміни у законодавстві відбулися і в питанні працевлаштування молоді. Так, студенти ПТУ та вузів у вільний від навчання час зможуть проходити стажування (в тому числі й оплачуване) протягом півроку за спеціальністю, за якою здобувають освіту. Дані про це вносяться до трудової книжки. Таким чином здійснюється спрощення переходу молоді від навчання до трудової діяльності. Якщо молода людина, отримавши спеціальність, влаштовується на роботу у сільську місцевість не менше, ніж на три роки, їй надається житло в установленому порядку, а якщо вона працюватиме на даному робочому місці не менше 10 років, житло залишається їй у власність.

Люди, старші 45 років, за наявності не менше, ніж 15 років страхового стажу, отримують право на „ваучер” для оплати прискореного навчання новій професії або підвищення кваліфікації в обраному ними навчальному закладі України. Буде проводитись і навчання безробітних під конкретні замовлення роботодавців.

Законодавство містить положення щодо подолання дискримінації при прийнятті на роботу. Про них поінформувала головний спеціаліст-юрисконсульт ОМРЦЗ О. Школа: „Новим Законом України „Про зайнятість” передбачено, що держава гарантує особі право на захист від будь-яких проявів дискримінації у сфері зайнятості населення за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних чи інших переконань, статі, віку, майнового стану, місця проживання та ін. В оголошеннях та рекламі про вакансії буде заборонено зазначати вікові обмеження щодо віку кандидатів, пропонувати роботу лише чоловікам або жінкам (за винятком специфічних видів робіт), висувати вимоги, що надають перевагу одній із статей, вимагати від осіб, які працевлаштовуються, надання відомостей про особисте життя. Відповідні зміни вносяться і до ЗУ „Про рекламу”.

Крім того, законом врегульовані норми діяльності приватних кадрових агентств. З 1 січня 2013 року приватні кадрові агентства не матимуть права вимагати або брати кошти за працевлаштування з громадян, які шукають роботу — тільки з роботодавців, інакше з них буде стягнутий штраф у розмірі 10 мінімальних зарплат. Також зміцнюється система захисту українського ринку праці від іноземної робочої сили.

Зміняться й умови матеріального забезпечення безробітних. До речі, статус безробітного людина матиме з першого дня звернення до державного центру зайнятості. А умовою для виплати допомоги по безробіттю залежно від страхового стажу визначено не 26 календарних тижнів роботи та сплати страхових внесків, а шість місяців страхового стажу за даними державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Мінімальний розмір допомоги по безробіттю не буде напряму пов’язаний із розміром прожиткового мінімуму. У період професійної підготовки та перепідготовки за безробітними зберігається виплата допомоги по безробіттю. Молодь, яка закінчила або припинила навчання, звільнилася зі строкової військової або альтернативної служби і яка потребує сприяння у працевлаштуванні на перше робоче місце, протягом 180 календарних днів буде отримувати допомогу по безробіттю.

Головуюча на засіданні „круглого столу” заступник директора ОМРЦЗ Т. Коваленко та начальник Інспекції КОЦЗ Б. Стоян відповіли на запитання присутніх. Так, Богдан Сергійович висловив думку, що для впровадження нового закону має бути виданий Указ Президента про створення нової структури, яка, можливо, називатиметься Державною службою трудової міграції України. Це має бути перший документ, від якого розроблятимуться механізми реалізації ЗУ „Про зайнятість населення”. Але сьогодні вже очевидно: на службу зайнятості чекають структурні зміни на всіх рівнях. „Ми сподіваємося, що реорганізація не вплине болісно на людей, які перебувають на обліку служби зайнятості, і безробітні не залишаться без допомоги на період реорганізації. Ми розраховуємо, що зміни впроваджуватимуться поступово і безболісно”, — зауважив Б. Стоян.

Т. Солов’єнко, головний спеціаліст відділу інформаційних систем ОМРЦЗ

Комментарии:

Добавить комментарий: