Хроники Александрии

Вчимося граючись

, 3.07.2011

У середній групі „Горобинка” -заняття з читання. Сидячи за столами, дітки вголос читають книжки. Читають усі разом, і кожен своє, тому у груповій кімнаті стоїть гул. Якщо прислухатися до кожної окремої дитини, можна почути, що ці чотирирічні малюки справді читають, а не просто вивчили текст напам’ять. Читають хто краще, хто гірше, хто виразно, а хто — просто швидко. Справа у тому, що всі вихованці середньої та старшої груп дитячого садочка № 25 є членами гуртка „Вчимося граючись”, де вчаться читати.

Середня група — діти, яким ще немає 5 років — читають по 50-70 слів за хвилину (а займаються у гуртку вони лише перший рік). Це тоді, коли у першому класі на кінець року норма читання — 25 слів за хвилину.

„З трирічними дітьми ми починаємо працювати за методикою раннього читання Зайцева, — розповідає завідуюча дошкільним навчальним закладом № 25 Наталія Миколаївна Салівоник. — Раз на місяць вихователі проводять з ними заняття з вивчення голосних звуків в ігровій формі. З дітьми середньої та старшої груп працює керівник гуртка „Вчимося граючись” Василина Володимирівна Неватус — педагог з 34-річним стажем. Раніше навчання читанню було включене до програми підготовчої групи. Зараз цього немає. У дошкільній освіті застосовується програма розвитку „Я у світі”, спрямована на загальний розвиток дітей, але в ній зовсім немає підготовки до школи. Проте, мабуть, Міністерство освіти переглянуло такий підхід, і вже з цього року діти старших груп працюватимуть за новою програмою „Впевнений старт”, куди включена робота з навчання читання, письма. Наш садочок завжди працював на випередження. Взявши за основу елементи методики Зайцева, Василина Володимирівна переробила її, розробила власні дидактичні ігри, наочні посібники, абетку, за якою працюють діти. Згідно з цією методикою, діти вчаться читати не по літерах, а відразу по складах. Навчаючись в ігровій формі, діти швидко опановують матеріал, що їм дуже подобається”.

ДНЗ № 25 швидко й міцно завоював імідж дитсадка, який дуже добре готує дітей до школи. Зворотній бік такої слави — ДНЗ № 25 переповнений, у кожній групі, як у радянські часи, по ЗО і більше дітей. Садочок відвідують дітлахи не лише району площі Кірова, де він розташований, а й з усіх куточків міста та прилеглих селищ.

У гуртку Василини Володимирівни навчається 135 дітей. З кожною групою двічі на тиждень вона проводить загальні заняття, крім того, з кожною дитиною працює індивідуально, тому що малюки по-різному сприймають матеріал — хто швидше, а хто повільніше. На початковій стадії навчання діти опановують букви, потім — склади, речення, далі (вже після двох-трьох місяців від початку навчання) — читають книжки та виконують ігрові завдання різного рівня складності на розвиток уваги, пам’яті, мислення. Випускники дитсадка продовжують навчання у гімназії ім. Т. Шевченка, отримують похвальні листи за навчання і займають призові місця на предметних олімпіадах. А все завдяки вдалому старту — навчанню читати.

Загалом, результати застосування згаданої методики дуже хороші, але, звичайно, є й такі діти, які так і не навчилися читати. Цього року таких — 5-6 з трьох випускних груп. Причини: діти дуже рідко відвідували садочок або ж з ними вдома не працювали батьки. Властивості дитячої пам’яті такі, що малюки швидко запам’ятовують, але й швидко забувають, тому закріплення і повторення набутих навичок — обов’язкове. У кожної дитини є зошит — щоденник, у якому Василина Володимирівна пише домашні завдання. Також керівник гуртка дає дітям додому книжечки та ігри. „Якщо вдома батьки знайдуть час для занять з дитиною — вона навчиться читати швидко і з задоволенням”, — справедливо говорить педагог. Василина Володимирівна — вимогливий вихователь (для батьків, підкреслює вона), на що батьки іноді ображаються. Але потім, коли діти навчаються у школі, дуже дякують їй. Без допомоги батьків обійтися важко — проcто не буде бажаного результату. І тим, хто не навчився читати до школи, доводиться працювати з репетитором — вже з першого класу.

Досвід Василини Неватус відзначений на вищих рівнях, представлений на обласних та всеукраїнських семінарах, його беруть за основу вихователі інших дитсадків, але оскільки робота дуже копітка, потребує від педагога багато терпіння, частіше всього її починають — і кидають. До речі, у великих містах навчання у дитячих школах розвитку коштує дуже дорого. У дитсадку № 25 навчання у гуртку швидкого читання безкоштовне. Єдине, на що батьки здають кошти — на придбання дитячих книжечок, оскільки примірники у бібліотеці Василини Володимирівни швидко втрачають естетичний вигляд через постійне використання (діти ж беруть книги додому). „З книг малюк пізнає світ, і ви не можете дати йому те, що може дати книга, — говорить В. Неватус батькам. — Якщо дитина хоче читати — відкладіть справи, приділіть їй увагу. Це потрібно вам обом”.

Своїх онуків Василина Володимирівна навчила читати у три роки. Читати книжечки дітям тепер рекомендують з самого малечку — з декількох місяців життя. Нехай немовля і не розуміє зміст, але чує мамин, татів чи бабусин голос, бачить їхні очі та яскраві книжкові картинки. Тому, якщо у вас є можливість навчити дитину читанню — використайте її. Ні ви, ні ваші діти про це не пошкодують.

Ярослава Волошко

Комментарии:

Добавить комментарий: