Хроники Александрии

Хочете субсидій, але вам є що приховувати? Соціальний інспектор іде до вас!

, 22.05.2011

Раніше під час нарахування громадянам пільг, субсидій та соціальної допомоги управління праці та соціального захисту населення використовувало лише ту інформацію (наприклад, про доходи), яку надавав сам заявник. Тепер Уряд, який взяв курс на реформи і раціональне використання коштів, вирішив: цього недостатньо. І запровадив ще й непрямий метод оцінки доходів заявників, які звертаються за призначенням соціальної допомоги. Поки що — лише у вигляді експерименту у п’яти районних управліннях праці та соціального захисту населення, у тому числі — і в Олександрії.

З цього приводу в Олександрію прибули консультанти проекту — представники Українського центру соціальних реформ та Міністерства соціальної політики України, які провели презентаційну зустріч із працівниками районного управління праці та соціального захисту населення. Крім того, на презентацію було запрошено співробітників міського управління праці та соціальних служб району, а також голів сільських та селищних рад.

Експеримент із запровадження непрямого методу оцінки доходів проводиться у рамках проекту „Удосконалення системи соціальної допомоги в Україні” за фінансової підтримки Міжнародного банку реконструкції та розвитку і Шведської агенції міжнародного розвитку. Як зазначила консультант проекту В. О. Проскуріна, експеримент базується на світовому досвіді, а заходи по впровадженню непрямої оцінки доходів громадян записані у програмі Президента України. Розповсюджується новація лише на чотири категорії пільговиків: тих, хто звертається за одержанням житлово-комунальних субсидій, допомоги по догляду за дитиною до трьох років, одиноких матерів та малозабезпечених сімей. Усі вони відтепер мають заповнювати спеціально розроблені анкети, де вказуватимуть осіб, які проживають разом з ними, наявність нерухомого майна, побутової техніки, земельної ділянки, свійських тварин, птиці, бджіл та середньомісячні витрати на комунальні послуги за останні півроку.

А соціальні інспектори тепер не зобов’язані обходити абсолютно всіх пільговиків — вони визначатимуть із загальної кількості лише 20% „підозрілих” сімей, які й перевірятимуть. Результатом перевірки стане акт під назвою „Додаткове обстеження матеріально-побутових умов сім’ї/домогосподарства” — перелік того, на що потрібно звернути увагу інспектору. Наприклад: ознаки, що у будинку проживає більша кількість людей, ніж вказав заявник; є підстави вважати, що сім’я здає в оренду житло і приховує доходи; є домашні тварини, які приносять додатковий дохід (сюди входять навіть породисті коти і декоративні гризуни); є ознаки підприємницької діяльності, підстави вважати, що сім’я користується незадекларованим автомобілем або сільгосптехнікою, або безробітні насправді працюють чи підробляють, сім’ї матеріально допомагають родичі тощо.

Не вдасться приховати від пильного ока соціального інспектора стан житла (свіжий ремонт із використанням нових коштовних матеріалів) і наявність у ньому того, що не може бути віднесено до товарів першої необхідності — кондиціонера, нового телевізора, скутера, сучасного велосипеда, посудомийної машини, морозильної камери. Звичайно, тому, у кого виявлять ці речі, не варто розраховувати на субсидії та пільги. В акті потрібно описати і невикористані можливості отримання доходу — надмірна житлова площа (можливість здати її в оренду); незайняті працездатні особи, незареєстровані у Центрі зайнятості; можливість отримувати доходи від збирання грибів та ягід, рибальства; працевлаштування та заробіток у сусідньому селі чи місті. Записані в акті дані відпрацьовує спеціальна комп’ютерна програма, яка передається управлінням праці, що долучилися до експерименту.

„Громадяни повинні спокійно ставитись до експерименту, — наголосили консультанти проекту, — адже він не має на меті поставити пільговиків у нерівні умови і не впливатиме на розмір соціальної допомоги. Просто сама система надання соціальної допомоги в Україні вважається неефективною. І мета згаданого процесу — підвищити точність оцінки доходів заявника, які не можуть бути підтверджені документально, і виявити людей, які дійсно потребують пільг та допомоги — найбідніших, а не заможних. Це буде справедливо. Треба чітко визначити критерії нужденності і виключення упередженості, а непряма оцінка доходів у даному випадку більш ефективна, оскільки включає в себе багато різних показників”.

Після експериментального застосування проект буде вдосконалений і впроваджений по всій Україні. Очікується, що застосування непрямої оцінки доходів дасть змогу посилити спрямованість соціальної допомоги на нужденні верстви населення, зменшити кількість необгрунтованих перевірок, підвищити якість роботи органів соцзахисту та ефективно використовувати бюджетні кошти. Зібрана інформація може стати у пригоді під час призначення інших видів допомоги. Звичайно, консультанти відзначають ризик отримання неправдивих даних, які заявник пише в анкеті. Як було наголошено, у найбідніших відсоток тіньових доходів часто буває більшим, ніж задекларовані. Загалом середній дохід на душу населення має дві складові: легкооцінювані доходи, які можна підтвердити документально (офіційні зарплата, пенсія, стипендія, соціальні виплати) та важкооцінювані, тобто офіційно незафіксовані — самозайнятість, діяльність у тіньовому секторі економіки тощо. Приміром, не можна відслідкувати прибуток від підсобного господарства, оренди землі та здачі у найм майна, допомогу від родичів, неофіційні аліменти і т.ін. Але держава активно працює у цьому напрямку.

За наведеними на презентації даними, бідними людьми можна вважати 30% жителів України, тоді як третина одержувачів соціальної допомоги належить до решти 70%. Це говорить про те, що державні гроші використовуються неефективно, а бідні люди залишаються без належної допомоги. При застосуванні методу непрямої оцінки доходів кількість одержувачів соціальної допомоги може значно зменшитися, а це значить — допомогу отримають ті, хто дійсно її потребує. Такої думки дотримуються уряді Міністерство соціальної політики України.

Олена Карпачова

Комментарии:

  1. Вода в туалете журчит? Жирное едите?

    forsage,
    c2f26ec
  2. Вы еще пьете молоко и чай с сахаром — тогда мы идем к вам.

    Александр,
    a86398c
    • Александр, не жируй — тебе же наша власть четко сказала, что у тебя есть святое право выбора — либо молоко, либо чай с сахаром.

      forsage,
      ce276f4
  3. Если У Азарова или Литвина выстроены замки площадью за 400 кв.метров, то судя этой логике они сдают жилье в аренду- бред, но сдают несколько человек жилье в аренду, но другие просто хотят жить в человеческих условиях, кто-то достраивает, у кого- то все умирали, и он с горя завел кошечку- а им пришли и говорят- это лишнее, вы с этого имеете доход, платите олигархи.

    хмара,
    1964231
  4. ПИ-ПЕЦ… А хто буде визначати граничний розмір допомоги від родичів і як?, необхідність тієї чи іншої речі (електродуховка це розкіш чи прилад для приготування їжі, а може пічі достатньо?), ознаки підприємницької діяльності (швейна машинка в хаті — значить підприємець, чи як?)… Не для тієї держави шведи напрягаються….

    Суровый,
    5ed5072
  5. Пусть тот фашист азаров проинспектирует к/м

    Сергей,
    ec4653f
  6. Пускай бабушки порадуются — это ж их выбор. Хотели порядок — получите.

    Луи 16,
    37433ec
  7. Просто в тему

    forsage,
    ce276f4

Добавить комментарий: